znana również jako brama sekcyjna to konstrukcja zamykająca otwór budynku wykonana z pionowych prowadnic, podsufitowych poziomych szyn jezdnych oraz skrzydła, na które składają się panele stalowe o grubości 40 mm.
Wysokość pojedynczej sekcji waha się od ok. 520 do 620 mm w zależności od wymiaru całkowitego bramy garażowej. Na konstrukcję panela składają się dwa arkusze ocynkowanej blachy stalowej, osłaniające warstwę bezfreonowej pianki poliuretanowej. Wierzchnią powłokę stanowi farba poliestrowa lub okleina.
Każdy panel wyposażony jest w galwanizowane okucia. Wśród nich szczególną uwagę zwracają zawiasy z suwliwymi rolkami, które umożliwiają ruch skrzydła po prowadnicach bramy. Przemieszczanie się rolek jest zupełnie bezpieczne ze względu na specjalne profilowanie prowadnic. Bezpieczeństwo użytkowania bram segmentowych jest również zagwarantowane poprzez kształtowe zabezpieczenia, zastosowane w miejscach łączenia poszczególnych segmentów.
Bramy segmentowe są idealnym rozwiązaniem również dla klientów bardziej wymagających, a to ze względu na właściwości fizyczne produktu. Uszczelnienie pomiędzy górnym panelem, a nadprożem oraz uszczelka przylegająca do podłoża zapewniają Uk=1,07 [W/m2xk] i Rw=23-24 dB[1].
Mechanizm działania garażowych bram segmentowych opiera się głównie na układzie sprężyn skrętnych, montowanych na końcu prowadnic poziomych bramy, w warunkach niskiego nadproża. To właśnie wysokość wolnego nadproża determinuje rodzaj sprężyn i typ prowadnic. Sprężyny skrętne montowane na końcu prowadnic poziomych wymagają tylko 100 mm dla ręcznych i 160 mm wolnego nadproża dla automatycznych. Nieco więcej potrzeba dla sprężyn montowanych z przodu przy nadprożu – 200 mm dla bramy ręcznej i automatycznej. Wymiary montażowe przedstawia tabela. Sprężyny standardowe obliczone są na 20 000 cykli pracy.
Dla większości inwestorów bramy to zamknięcie budynku, które musi wieńczyć dzieło, jakim jest dom. Właśnie z tego powodu ogromne znaczenie ma różnorodność wzorów i kolorów produktu, jakim jest brama garażowa.
Bramy segmentowe charakteryzuje się poprzez typ przetłoczenia oraz strukturę panela. Wśród przetłoczeń powierzchni paneli bram garażowych wyróżnia się niskie, wysokie, kasetonowe lub panel gładki bez przetłoczeń. Zestawienie przedstawia rycina. Formę toczeń wzbogaca ich struktura, do których zaliczyć można tzw. woodgrain – skórka pomarańczy, imitująca słoje drewna, smoothgrain – gładka z mikrotłoczeniami, sandgrain – oddająca strukturę drobnoziarnistego piasku lub struktura gładka – silkline.
Skrzydło bramy od wewnątrz standardowo jest wykonane w strukturze woodgrain w kolorze RAL 9016 lub RAL 9002, zaś wykończenie zewnętrznej powierzchni pozostaje do wyboru klienta, a wiadomo, że obecnie wybór jest bardzo szeroki: kolorystyka według palety RAL, okleiny drewnopodobne standardowe czy okleiny specjalne. Pełną gamę kolorów prezentujemy poniżej
Dodatkowym atutem bram segmentowych jest możliwość stosowania wszelkich ozdób i dodatkowych akcesoriów. Ubogacają estetycznie naszą bramę, ale też spełniają dodatkową funkcję- chociażby okienka różnego typu i kształtu „doświetlają” pomieszczenie garażu. Obecnie szerokim zainteresowaniem cieszą się również aplikacje ozdobne, wykonane ze stali nierdzewnej satynowanej, stosowane do bram bez przetłoczeń. Dwojaką funkcję mają tez drzwi serwisowe czy panel wentylacyjny.
Drzwi przejściowe mogą być zastosowane w bramie o min. wymiarach 2000x2100 mm (SoxHo), gdzie światło przejścia samych drzwi wynosi 800x1800-1980 mm. Drzwi wykonywane są zwykle na środku, w osi skrzydła bramy jako prawe na zewnątrz. W wyposażeniu znajdują się okucia wykonane z aluminium, zamek z wkładka patentową, w opcji z wkładką antywłamaniową, dodatkowym zamkiem, samozamykaczem szynowym po stronie wewnętrznej czy samozamykaczem łańcuchowym. Aby uchronić skrzydło bramy przed uszkodzeniami mechanicznymi można wykorzystać też ogranicznik otwarcia drzwi, który zatrzyma je w momencie niekontrolowanego pełnego otwarcia skrzydła.
Dla garaży nieocieplonych funkcjonalnym wyposażeniem jest panel wentylacyjny lub kratki. Ten pierwszy to panel aluminiowy, wypełniony siatką cięto-ciagnioną. Mniejsze potrzeby wentylacji spełniają kratki wentylacyjne. Występują o różnych gabarytach, z podwójną moskitierą i są dostępne w białym i czarnym kolorze.
Bramy segmentowe mogą być obsługiwane ręcznie bądź automatycznie. Ręczne bramy segmentowe zamykane są przez zamek lub zasuwę. Mniej zaangażowania użytkownika wymagają bramy wyposażone w napęd i zdalne mechanizmy otwierania. Sposoby obsługi bram segmentowych przedstawia schemat poniżej.
Zasuwa ręczna umożliwia zamknięcie i otwarcie bram tylko od wewnątrz pomieszczenia. Zamek zaś jest lepszym rozwiązaniem w wypadku, gdy nie ma dodatkowego wejścia do garażu (innego oprócz bramy). Od zewnątrz występuje klamka z szyldem z PCV lub aluminium, a od wewnątrz zasuwka. Przyjęło się, że zamek montowany jest po prawej stronie patrząc od wewnątrz.
Ręczna obsługa bramy jest coraz częściej zastępowana wygodniejszą formą – automatyczną. Kompletny zespół automatyki tworzą przede wszystkim napęd z szyną jezdną. To on porusza bramę poprzez ramię umiejscowione na czole napędu i górnej części skrzydła bramy. Pozostałymi elementami są wbudowane centrale sterujące (tzw. radio), piloty dwu- lub czterokanałowe, diody sygnalizacyjne i zasilacz montowany na szynie jezdnej lub ścianie. Siła napędu jest dobierana do wymiarów i ciężaru bramy. Powyższy pakiet wzbogacać mogą dodatkowe urządzenia kompatybilne, takie jak fotokomórki, zamek szyfrowy zewnętrzny czy czujniki otwarcia drzwi przejściowych. Fotokomórki są niezwykle często stosowane w celach bezpieczeństwa, ponieważ stanowią barierę podczerwieni, chroniącą przed zamknięciem skrzydła bramy w przypadku, gdy w jej świetle pojawi się przeszkoda.
Wspólnym wykładnikiem do obsługi ręcznej i automatycznej może stać się automatyczne ryglowanie z zamkiem. Zamek z układem ryglującym umożliwia sprzężenie z napędem i podczas zamykania bramy automatycznie ją rygluje.